Palvelut

Sähköinen taloushallinto
- Sähköisyys säästää yrittäjän omaa aikaa!
- Ostolaskut saapuvat verkkolaskuina tai skannauspalvelun kautta, eikä yrittäjän tarvitse käyttää aikaa laskujen näpyttelyyn manuaalisesti
- Sähköisyys mahdollistaa laskujen hyväksymisen ja maksamisen missä ja milloin vain – myös mobiilisti!
- Sähköisestä taloushallinnon järjestelmästä on suora yhteys pankkiin, jolloin tiliotteet saapuvat automaattisesti kirjanpitäjän käsiteltäväksi ja maksut lähtevät maksuun
- Yrittäjän ei tarvitse erikseen tulostaa tai tallentaa aineistoa, kun se on jo valmiiksi kirjanpitäjän saatavilla ja aineisto löytyy yhdestä järjestelmästä
- Sähköinen kirjanpito on aina ajan tasalla ja yrittäjän on halutessaan helppo seurata yrityksensä talousraportteja kätevästi ja reaaliaikaisesti omalta koneeltaan
- Sähköinen taloushallinnon järjestelmä tarjoaa yrittäjälle samalla kuukausimaksulla myös myynti-ja laskutusohjelman, matkalaskuohjelman, asiakas- ja tuoterekisterin, sähköiset allekirjoitukset sekä sähköisen arkiston
- Kokonaisvaltainen, sähköinen taloushallinnon ohjelmisto toimii myös palkanlaskentaohjelmana,!
- Palkka-aineisto siirtyy suoraan sekä maksatukseen että kirjanpitoon ja virheiden mahdollisuus saadaan minimoitua, kun ei tarvita manuaalista tietojen siirtoa
- Mikäli yrityksesi tarvitsee tilintarkastajan, myös hän pääsee samaan järjestelmään eikä materiaalia tarvitse erikseen lähettää hänelle
- Sähköisyys mahdollistaa lisäksi monet integraatiot eri järjestelmien välillä!
- On myös hyvä huomioida, että monet viranomaistahot edellyttävät enenevässä määrin ilmoitusten tekemistä sähköisesti, jolloin valmiiksi sähköisessä muodossa oleva aineisto helpottaa myös viranomaisyhteistyötä
- Sähköinen kirjanpito mahdollistaa sen, että yritys voi hyödyntää palveluita miltä tahansa paikkakunnalta. Ei enää paikkakuntasidonnaisuutta!
Sähköinen kirjanpito tarkoittaakin siis sähköistä kokonaisvaltaista taloushallintoa.
Autamme sähköisen kirjanpidon käyttöönotossa
Käytössämme on kotimainen Fennoa-ohjelmisto, jonka käyttöönotto on helppoa. Oma kirjanpitäjäsi opastaa ohjelman käytössä. Ohjelmistotuki löytyy siis oman kirjanpitäjän kautta, joten apu on aina lähellä.
Ohjelman käyttöönottoa ei kannata pelätä! Suurin haaste usein on siinä, että yrittäjä ei malta keskittyä ja opetella sähköisen maailman toimintamallia ja pyrkii käyttämään sähköisiä työkaluja kuten perinteisiä, manuaalisesti toimivia työkaluja. Tällöin sähköisyydestä ei saa sen tarjoamia hyötyjä irti. Autamme asiakkaitamme omaksumaan uuden taloushallinnon toimintamallin, joka säästää yrittäjän aikaa ja rahaa.

Perinteinen kirjanpito

Palkanlaskenta
Ammattitaitoista palkanlaskentaa
Meillä palkanlaskentaa hoitavat palkkoihin erikoistuneet palkanlaskijat. Emme pelästy vaativampiakaan palkkoja ja työehtosopimuksia. Palkkojen täytyy olla palkansaajalla sovitun mukaisesti ja yrittäjän täytyy voida luottaa siihen, että palkat hoidetaan lain vaatimalla tavalla. Palkka-asiat hoituvat yhtälailla sekä sähköisten asiakkaiden että paperiasiakkaiden kanssa.Palkanlaskentaan liittyvät kriteeristöt ovat korkealla ja tästä syystä on erityisen tärkeää, että palkanlaskijat ovat oman alansa erityisasiantuntijoita. Jatkuvasti kasvavassa määrin tilitoimistoissa kirjanpitäjät ja palkanlaskijat ovat eri henkilöitä, sillä kummankin osaamisalan hallintaan tarvittava tietomäärä on niin valtava, ettei yhden ihmisen kapasiteetti riitä kaiken tarvittavan tiedon ylläpitämiseen. TES:n tulkinta vaatii usein erityisosaamista, johon hyvät palkanlaskijat ovat erikoistuneet.
Palkkaukseen liittyvä lainsäädäntö
Työlainsäädäntö säätelee työehtoja työmarkkinoilla. Yleissitovat työehtosopimukset velvoittavat myös järjestäytymättömiä työnantajia eli sellaisia, jotka eivät kuulu mihinkään työnantajaliittoon. Suomessa on noin 160 erilaista yleissitovaa työehtosopimusta.
Palkanlaskennan lainsäädäntöä työsopimuksen ja TES:n lisäksi määrittelee työsopimuslaki, laki työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamisesta, laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojelutoiminnasta, työaikalaki ja vuosilomalaki.
Vuonna 2019 käyttöönotettu tulorekisteri on tuonut palkanlaskentaan uuden ulottuvuuden. Tulorekisteriin tulee ilmoittaa kaikki palkanlaskentaan liittyvät tiedot ja koska ilmoittaminen tapahtuu sähköisesti ja usein myös erilaisia rajapintoja hyödyntäen, on ilmoittamiselle luotu tietyt käytännöt. Ilmoittamisessa on valtakunnallisesti noudatettava tietynlaisia, tulorekisterin mukaisia palkkalajeja ja ammattinimikkeitä. Tämä asettaa palkanlaskentaohjelmille omat vaatimuksensa ja palkanlaskijoiden on ymmärrettävä tulorekisterin vaatimukset.

Yritysneuvonta aloittavalle yrittäjälle
- Miten yritys perustetaan ja mitä tietoja on oltava valmiiksi mietittynä jo perustamisvaiheessa?
- Mihin kaikkiin viranomaisrekistereihin tulisi rekisteröityä?
- Millaiset vakuutukset minun tulisi ottaa?
- Mikä YEL ja TyEL?
- Mitä täytyy tietää ennakkoveroista, arvonlisäveroista tai OmaVero ja Suomi.fi -palveluista?
- Yhdenkertainen vai kahdenkertainen kirjanpito?
- Perinteinen vai sähköinen taloushallinto?
- Mikä on yritykseni tilikausi ja arvonlisäveron ilmoitusjakso?
- Kannattaako perustaa toiminimi vai osakeyhtiö?
- Miten hoidan ajopäiväkirjan ja matkalaskut?
- Mitkä ovat yrityksen kuluja, mitkä henkilökohtaisia?
- Mitä ne vähennykset ovat?
- Miten osaan hinnoitella yritykseni tuotteet/palvelut?
- Mikä se kate on?
- Tarvitsenko markkinointia, logoa, käyntikortteja?
- Miten rahoitan kaikki tarvittavat kulut?
- Jos rahat eivät alkuvaiheessa riitä kaikkeen, miten priorisoin?
- Miten laskutan?
- Selviänkö kaikesta itse, vai tarvitsenko apua?
Tukea uudelle asiakkaalle
Tarjoamme uudelle asiakkaalle tunnin opastusta veloituksetta.
